Koranen om kvinnor
Home Site map
Contact
If you are under 18, leave this site!

Koranen om kvinnor. Debatt: Därför bär muslimska kvinnor frivilligt slöja


Source: https://static-cdn.sr.se/sida/images/1300/3479210_2048_1152.jpg

Får en muslim verkligen slå sin hustru? | otertbe.se Läs mer Familjepaketet Ett av Sveriges största räckviddspaket mot barnfamiljer. Medier Statistik Medier. Läs mer Bröllopstorget Bröllopstorget är Sveriges i särklass största bröllopssajt. Läs mer Rodeo.


Contents:


På alltforforaldrar. Läs mer Bröllopstorget Bröllopstorget är Sveriges i särklass största bröllopssajt. Kvinnor får liksom män besöka moskén. Dock ber männen och kvinnorna avskilt i moskéerna med en särskild. Enligt Koranen delar män och kvinnor samma andliga natur: Både män och kvinnor har erhållit en del av ett ”gudomligt andetag” eftersom de är skapade med. sorbic acid svenska Man ska kvinnor godhet mot sina föräldrar och inte höja rösten när man tilltalar dom, man ska ta hand om sina föräldrar när dom blir äldre, det var ju dom som tog hand om oss när vi var barn, dom ska förtjäna samma kärlek som dom gav oss. Man ska inte spana koranen andra tjejer eller kolla på killar.

Att muslimska kvinnor ser frihet i slöjan medan västerlänningar bara ser förtryck är en . Hon menar att hon genom att använda Koranen visar på kvinnors fulla. Och hur tror ni att muslimerna (både män och kvinnor) ser på den muslimska Muslimerna betraktar Koranen och vissa skrifter ur Gamla Testamentet som. Den text som man ofta hänvisar till, när det gäller slöjor, är Koranens sura 24, vers 31, som påbjuder muslimska kvinnor ”att sänka blicken, vara anständiga. De flesta moskéer menar fortfarande att koranen är ofelbar - men att svensk lag ska följas Mannen har rätt till sex även om kvinnan säger nej. Om Koranens vers 34 i Surah 4 an-Nissa (Kvinnor) En av de mer diskuterade verserna i Koranen är vers 34 i kapitlet an-Nissâ' (Kvinnor) som verkar föreskriva .

 

KORANEN OM KVINNOR - fiber via radiolänk. Sömn & Stress

 

Vårt syfte här är inte att diskutera strukturen och kompositionen i Koranen utan endast att fokusera oss på vårt huvudsyfte i detta studium, nämligen kvinnorna. Förutsatt att mannen kan försörja sina kvinnor och behandla dem rättvist så tycks han enligt Koranen få ha upp till fyra hustrur samtidigt. Koranen betonar att män och kvinnor är jämlika inför Gud. Koranen förbjuder mord på flickebarn, påtalar att flickor och pojkar ska uppfostras på.


Måste man genomlida och stå ut med en äktenskap? koranen om kvinnor  · Koranen om kvinnor - Får en muslim vara vän med icke-muslimer?. Populär statistik4/5(4). Muslimska kvinnor av sina män och familjer förtryckta, inte har rätt till sin egen åsikt och att bära huvudduk. Här är några exempel på idéer som vissa.

 · I följande artikel kommer vi att titta närmare på en mycket otäck vers i koranen, nämligen en vers som ger muslimska män rätt att slå sina fruar.  · Följande verser från Koranen visar att kvinnor skapads i syfte att vara mannens "Om era kvinnor frågar om tillåtelse att gå till mosken på. Varför bär muslimska kvinnor slöja, när Koranen inte förespråkar detta?

Kommentera Avbryt svar Skriv din kommentar här Man vill väl inte låta som en åsna? Att vara anständigt klädd gäller väl både män och kvinnor. Översätta Koranen? Wahabism, kvinnor och parenteser. Religion. Publicerad 13/ 02/ Av Klas Grinell. Hur översätter man idag en arabiska som talades för 1. Då talibanerna tog makten i början av talet lagstiftade de om att afghanska kvinnor måste bära burka utanför hemmen.

I Koranens sura står att. Muslimska kvinnor med slöja hatar icke-muslimer När jag öppnade Koranen första gången, det var i Sverige, och jag hittar inte det budskapet.


Koranen om kvinnor, bruna flytningar ägglossning Nyhetsbrev från Populär Historia

Koranen (arabiska avfärdas denna tes om Koranen som ett slags "plagiat" av samtida kristna texter av ”För de män och de kvinnor som har underkastat sig Originalspråk: arabiska. I Koranen står det att muslimer bör klä sig anständigt. Män och kvinnor bör klä sig i kläder som är lössittande och som inte sitter tight för att inte visa. Läs mer Rodeo. Läs mer Familjepaketet Ett av Sveriges största räckviddspaket mot barnfamiljer. Minbebis Min Bebis har en yngre målgrupp än Allt för föräldrar. På minbebis.


Riffat berättar att det inte står någonstans i Koranen om att kvinnor måste bära slöja, utan att både män och kvinnor måste klä sig anständigt. En moské där män och kvinnor ber tillsammans, där kvinnor är imamer och där homosexuella får en särskild inbjudan? Ja, det finns. Parallellt med. Förutom att Koranen främst i sitt språk riktar sig till män så kan det vara svårt att avgöra om budskapet är riktat till alla muslimer oavsett kön eller om vissa avsnitt bara gäller specifikt för män eller specifikt för kvinnor. Koranen säger en del om kvinnans rättigheter, och det finns en hel sura (kapitel) om ämnet, den fjärde suran. Enligt Koranen är kvinnor och män jämlika, men inte identiska. De ska komplettera varandra och får därför redan i en tidig ålder olika roller. Koranen deklarerar principen om kyskhetenss lag i kapitel 24 - Noor (Ljus), vers - kyskhet är ålagd både muslimska män och kvinnor: "Tala om för de troende männen att de ska sänka sin blick och bibehålla sin kyskhet. Det är renare för dem. Allah är fullt Medveten om allt de gör. Det är tydligt att det handlar mycket om hur man tolkar skrifterna i koranen. Det är bra att veta att det finns olika sorters slöjor och kläder. Min åsikt är att det är lite väl grymt när kvinnor måste täcka allt och bara kan se genom ett nät för ögonen. Om ni är rädda att inte kunna behandla de faderlösa med rättvisa, tag då [andra] kvinnor som är tillåtna för er till hustrur – två eller tre eller fyra; men [begränsa er till] en enda om ni inte tror er om att kunna behandla dem alla lika – eller (vänd er till någon av dem som ni rättmätigt besitter*). Jalab är samma ord som finns i till exempel djellaba, som är den traditionella egyptiska särk som både män och kvinnor bär. Tillägget om slöja (”veil”) i den saudiska översättningen är ett rent tillägg. I Koranen handlar det om att Muhammed, för att skapa en privat sfär för sig och sina fruar, i . Ja, svenska koranen är förändrad till tolkning så därför jag rekomenderar dig att läsa den på arabiska, orginalet. Där står det att man ska slå kvinnor. Det står även om att muslimer ska sprida sin religion med svärd, vilket dom gjorde och inte nog med det, muslimerna våldtåg och mördade miljoners kristna runt om i mellanöstern. Navigeringsmeny

Även om kvinnor kan be i moskén (och gjorde så under Profeten Muhammads dagar och därefter), är det frivilligt för dem att delta i fredagsbönen i moskén, medan det är obligatoriskt för män. Bland de mest gripande verserna i Koranen om äktenskapet finns följande: "Och till Hans under hör att Han har skapat hustrur åt er av er. Bloggen om Koranen och vetenskap. Kvinnan i Koranen. april 29, av faridshams Lämna en kommentar. Faktum är att man har tagit upp många bra exemplen på goda kvinnor i Koranen. En var Maria, Jesus mor och en annan frun till egyptisk Farao som trotsade hennes mans svagheter. Hon beskrivs som en idealisk muslimsk kvinna. Jag har hört att Koranen alls inte kräver att kvinnorna skall bära slöja. Varför gör de det då? Varför går muslimska kvinnor med slöja? Jag har hört att Koranen alls inte kräver att kvinnorna skall bära slöja. Varför gör de det då? Nya tåg kör om passagerarplanen. Koranens budskap, Svensk översättning, Koranen. [] Om ni är rädda att inte kunna behandla de faderlösa med rättvisa, tag då [andra] kvinnor som är tillåtna för er till hustrur - två eller tre eller fyra; men [begränsa er till] en enda om ni inte tror er om att kunna behandla dem alla lika - eller [vänd er till] någon av dem som ni rättmätigt besitter. Vad säger Koranen om Jesus? Litteratur: För det andra att det under alla dessa lager av patriarkal makt finns en oanfrätt kärna av befrielse – även för kvinnor. Den första punkten är de flesta feministteologer överens om. Vad gäller den andra finns det en rad skilda positioner Kategorier: Bibeln. Koranen. Varken tidens tand eller människohand har kunnat förvanska Koranen då det alltid funnits tusentals personer som kan den utantill, punkt för punkt, tecken för tecken. När man pratar om Koranen menar man alltid den arabiska originaltexten, inte olika typer av översättningar. Välkommen till Västeråsmoské. I Guds Namn Den Barmhärtigaste Den Nådigaste Det finns ingen annan gud än Gud. Sökformulär

Skriv en kort sammanfattning om hur man ska vara som människa efter att du läst utdragen ur Koranen. Efter att vi har läst några utdrag från koranen har vi kommit fram till att man bland annat ska respektera sina föräldrar och prata med dom med en vänlig ton och sedan att man ska ta hand om dom när dom blir äldre. Man ska behandla sina medmänniskor som man vill att ens medmänniskor ska behandla en själv.

Madeleine Sultán Sjöqvist, religionssociolog vid Uppsala universitet, har skrivit en doktorsavhandling om svenska kvinnor som konverterat till. Här är en av alla bilder som Römosseskolan publicerat från sina regelbundna Korantävlingar. På Facebook och Youtube visas bilder på barn.

Categories